Visie

De CHS vindt het een voorwaarde dat een deelnemer bij de CHS in een veilige omgeving in staat wordt gesteld te leren. Een deelnemer zal zich op zijn/haar gemak moeten voelen om daadwerkelijk te kunnen leren. Wij maken duidelijk dat fouten maken mag en dat het wel goed is om te kijken hoe je deze fouten een volgende keer weer kunt voorkomen.

Wij nemen iedere deelnemer serieus in haar eigen wijze en tempo van leren. Iedere deelnemer zal tijdens de leerweg zaken tegen komen die het leren positief of negatief beïnvloeden.

Wij zullen ook het talent daar dan bij begeleiden op een wijze die het best past bij het talent. Deze wijze hoeft niet altijd een wijze te zijn die het talent het liefst heeft, want dat zou ook averechts kunnen werken. Het is steeds samen de weg zoeken van de uitdaging, grenzen verleggen, nieuwe elementen leren maar vooral ook laten consolideren zodat het een automatisme gaat worden.

Iedere deelnemer wordt allround opgeleid, één van de kenmerken van het hedendaagse handbalspel.

Iedere deelnemer heeft zijn/haar eigen lange termijndoelen. Die kunnen verschillend zijn in vergelijk met overige deelnemers en dat wordt gewaardeerd binnen de CHS. Daarnaast zien we ook, dat voor de een het plafond wellicht internationaal zal zijn en voor de ander eerste divisie: iedereen krijgt de ruimte het maximale uit zichzelf te halen.

Wij staan voor een open communicatie met de deelnemer en ouders. In overleg met hen doen we dat ook richting vereniging en evt. school. Onze visie is ook dat, wat geleerd wordt, niet alleen de deelnemer binnen de sport ten goede komt, maar ook binnen hun sociaal-maatschappelijk carrière. Sociale en mentale vaardigheden hebben een bredere range dan sport alleen. Het begeven in een talentvolle omgeving geeft veel leermomenten voor een deelnemer. Ook het je weer invoegen op school, waarin je soms een uitzonderingspositie hebt door b.v. je afwezigheid in verband met trainen.

Discipline, plannen, nemen van verantwoordelijkheid zijn vaardigheden die een deelnemer zal leren en bovenal is het belangrijk dat een deelnemer zich zelf kan blijven en daarin niet teveel concessies doet om b.v. niet gepest te worden op school of vrienden te verliezen. Daar hebben wij, samen met school en ouders, een rol in om talenten te begeleiden.

Onze stelregel is dat we deelnemers niet in alles hoeven te coachen: zelf ontdekken en oplossingen bedenken behoort nadrukkelijk bij hun ontwikkeling. Dit proces en het begeleiden hierin behoort wel tot onze taak.

 

Uitgangspunten:

  • Plezier
  • Spelvreugde (vanuit je hart handballen)
  • Veel bewegen en spelen
  • Dynamisch speltype
  • Waardering voor creativiteit en het nemen van initiatieven
  • Spontaniteit wordt toegejuicht
  • Uitdagingen hebben en zoeken
  • Veiligheid met elkaar waarborgen
  • Ruimte om je zelf te mogen zijn met je eigen leerstijl en tempo
  • Fouten maken mag